Een maand voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu Een maand voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu

Een maand voorbij

Door: Anne-Sophie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Sophie

19 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik geloof het zelf haast niet, maar het is echt waar. Ik zit hier al een maand!
Time flies when your having fun.. Ik doe zo veel leuke dingen en de stage is ontzettend indrukwekkend en leuk!

Zondagavond zijn we naar een feestje geweest. In het begin was het niet zo heel druk waardoor we het ook niet zo leuk vonden. Naar mate de avond vorderde en de Borgoe-sap steeds makkelijker naar binnen ging, werd het ook leuker. Aangezien wij maandag weer stage hadden, zijn we niet te laat naar huis gegaan. Even voor alle duidelijkheid, nuchter en wel ben ik op tijd naar huis gegaan.

Maandag voelde ik me toch iets minder goed dan normaal. De vermoeidheid van de laatste dagen hakte erin. Ik was moe en misselijk. In de klas moest ik continue mijn gapen voor me houden. Opeens vroeg Carol mijn mentor of ik gisteren ‘uit was gegaan’. Shit dacht ik, ze heeft het door… Dus ik antwoordde heel braaf ‘ja dat klopt’. ‘Ja ik zie het aan je neus, die is een beetje verbrand!’ Later bleek dat ze met ‘uitgaan’ uitstapje bedoelde. Na school vroeg ik aan mijn mentor of ik de dag daarna een lesje mocht geven. Nou, dat heb ik geweten. Ik kreeg vervolgens van elk vak wat de bedoeling was. Met andere woorden, je mag de hele ochtend draaien!
’s Avonds ben ik weer naar de salsa geweest. Het gaat goed! Het is erg leuk om te doen.

Dinsdag heeft het hier geregend. Ik heb op stage de hele ochtend lesgegeven! Het ging hartstikke goed en ik kreeg zelf de complimenten van mijn mentor. Na stage zijn we voor de verandering eens niet naar het zwembad geweest, maar hebben we boodschapjes gedaan en winkeltjes bekeken.
Omdat ik nog steeds moe was van alle indrukken, ben ik lekker vroeg naar bed gegaan.

Woensdagochtend om 5.30 uur werd ik wakker door het geblaf van de puppy van de buren. Arm beest. Zit in een klein hokje, ergens achter in een tuin en krijg geen aandacht. Na een poosje viel ik gelukkig weer in slaap om vervolgens om 6.00 uur weer wakker te worden van dezelfde buren die hout gingen hakken ?! En bedankt.
Na stage zijn we weer lekker gaan zwemmen. En ’s avonds hebben we een filmavondje gehad met de huisgenootjes. We hadden het gezellig gemaakt met een Chiller (soort Desperados) en wat lekkers. Een gezellige meidenavond!

Donderdag weer een leuke dag op stage gehad. En in de middag zoals gewoonlijk lekker zwemmen. Maar dan in de regen! We hebben inmiddels een abonnement genomen dus we kunnen nu gaan wanneer we willen.
’s Avonds was weer salsa les en ben ik overgehaald om mijn dansmoves te laten zien in de Havana. Je wordt door Jan en alleman ten dans gevraagd. Soms een beetje ongemakkelijk, maar zo leer je het wel! We zijn redelijk op tijd naar huis gegaan om vrijdag weer fit te zijn.

Vrijdag hebben we boodschappen gedaan. Foto’s gemaakt van het alledaagse leven, op aanvraag van papa en natuurlijk weer zwemmen!
’s Avonds zijn we naar de Karaoke bar geweest. Dat was echt lachen.

Zaterdag kregen we hoog bezoek van Evelien. Zij woont in het andere huis, maar de meiden van haar huis gingen op trip naar Brownsberg. Het was erg gezellig met Evelien en hebben er een leuke dag van gemaakt. Eerst lekker broodjes eten, lekker kletsen en zwemmen bij Zin. In de avond zijn we heerlijk gaan uit eten bij Jiji’s. Genieten was dat! Voor maar liefs 8 euro heb ik een voor-, hoofdgerecht en drinken gehad! Thom, daar gaan wij zeker weten ook naar toe. Je zit er gezellig en het eten is verrukkelijk!

Zondag zijn we met Anouk, Kim, Robin, Evelien en ik naar Colacreek geweest. Dat was een soort riviertje waar je kunt ontspannen. In het weekend komen daar veel locals op af en ook dat hebben we geweten. Wij waren de enige bakra’s (blanken) en vielen niet alleen op door onze huidskleur, maar ook onze kleding. Alle vrouwen die hier zwemmen, doen dit in normale kleren. Wij dus niet hé. Punt 1, ik zweet me hier al te pletter en punt 2, dan worden we niet bruin!! We zijn inmiddels wel gewend dat we nagefloten, geroepen en bekeken worden, maar zo intimiderend als vandaag had ik nog niet meegemaakt. We waren dan ook blij dat onze taxichauffeur op tijd bij ons was!
Zondagavond heb ik wat dingen voorbereid voor stage, heb ik een handpop gemaakt met een versleten blouse en aan mijn zusje gedacht die JARIG is! Ja, Merel je bent voor mij extra lang jarig door het tijdverschil!

Komende week staan weer leuke dingen op het programma. En het komende weekend gaan we een meerdaagse trip naar Apiapati maken. Maar daar horen jullie volgende week meer over!

Nog even wat leuke wistjedatjes:
• Blanken worden hier witte of bakra’s genoemd
• Een regenbui hier heerlijk is.
• Je hier kletsnat van wordt, maar binnen een paar minuten weer droog bent.
• Het uitgaansleven pas rond 1.30 uur begint.
• Je altijd wordt nagefloten op de fiets.
• Achter ons huis een kerkhof ligt.
• Dit de junkies aantrekt.
• Zodat ze niet door de politie gepakt worden.
• De hangmat van Robin is gestolen.
• Ze nu hangmatloos is.
• Ieder avond de hangmat binnen moeten halen.
• We nu nog meer op ons hoede zijn.
• De regentijd nu echt gaat beginnen.
• Er meer muggen op af komen.
• De kleinste muggen de grootste pestkoppen zijn.
• Ik wenste dat Poes hier was, dan waren alle muggen weg!

Nou lieve volgers,
Tot de volgende keer!

Dikke brasa x Fiet

  • 19 Mei 2014 - 07:25

    Mama:

    Dag lieverd,

    Wat leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt. Het blijft bijzonder om te ervaren dat je zover weg bent en we je toch ook regelmatig zien en horen via Skype. Dus toch ook een beetje dichtbij!
    Jij vermaakt je zo te lezen prima, gelukkig maar! En fijn dat je zelf lesjes kunt geven. je zou namelijk bijna vergeten dat het geen vakantie is, maar een stage!
    Vandaag vieren wij met z'n allen feest: Merel is jarig! En zoals je zelf al zegt: extra lang genieten door het tijdsverschil! We maken er een gezellige dag van!
    Voor jou ook een fijne ( leerzame) week,

    Dikke kus van ons allen!

  • 19 Mei 2014 - 17:06

    Laura:

    Een maand alweer..... zo lijkt het echt niet! Leuk dat je voldoende vrije tijd hebt om ook wat cultuur op te snuiven.

    Dag dag,
    Laura.

  • 23 Mei 2014 - 12:42

    Margo:

    Hallo Anne-Sophie, door omstandigheden een late reactie. Wat lijkt het me geweldig, om van zo kort bij de mensen, van een totaal ander land, mee te mogen maken. Te mogen proeven aan hun levenswijze. Zoals je schrijft: jij, maar ook de locals, moeten wennen aan elkaars cultuur, die zo verschillend is, dat je wordt nagekeken, nagefloten wordt etc. Het hoort erbij. Als je op vakantie bent, komt je er meestal niet echt achter, waarom? Dat vind ik altijd zo jammer. Wat een ervaring, ik ben best een beetje jaloers, maar dat had ik geloof ik al gezegd.

    Geniet ervan, sla alles op, thuis hang ik aan je lippen. Veel groetjes Margo

  • 25 Mei 2014 - 20:52

    Henk En Liane:

    Hoi Lieve Anne-Sophie
    Wat een heerlijke verhalen, hoe zou je toch ooit weer moeten wennen aan dat saaie Nederland??
    Jouw verhalen doen me ook terug denken aan onze tijd in Ghana, ik weet het dat is een heel ander land, zelfs niet in de buurt, of het nu een regenbui is of lekker eten of dat ze mooie namen hebben voor de blanken, of de schoolervaring is ik zie wel veel overeenkomsten.leuk om te lezen.
    Ik hoef niet te zeggen geniet, want zo te lezen doe je dat voluit, en dat is zeker goed.
    Let maar goed op je zelf, have fun !!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Stage lopen op een basisschool in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2014

Back home

24 Juni 2014

Counting down the days

16 Juni 2014

Primeurs ten top!

13 Juni 2014

Naar de kapper

10 Juni 2014

Vivir la vida
Anne-Sophie

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 10768

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 15 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: