Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: Anne-Sophie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Sophie

25 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik zie jullie denken, alweer een verslagje? Ja ik ben op dreef. Maar dat heeft een reden! Ik heb namelijk mijn eerste trip gemaakt en dat wil ik graag met jullie delen!
Ik ben woensdagochtend vertrokken met een rugzak vol spullen om te overleven in een dorp zonder wegen, enkel strand en slapen in de buitenlucht. Na een busreis van 2 uur kwamen we aan bij de boten die ons bracht naar het dorp Galibi. Hier zouden we schildpadden zien en apen, spinnen en andere dieren.
De wind stond niet ideaal, zeg maar gerust kwalitatief uitermate teleurstellend, want tegen de wind in varen bezorgde ons een kletsnatte, maar dan ook ECHT tot de onderbroek natte rit! Gelukkig droogt alles snel op in de hitte.
Galibi is een heel mooi dorp. De oorspronkelijke bewoners zijn Indianen. Omdat ze deze benaming niet leuk vinden, waarschijnlijk door hun geschiedenis, noemen ze zich Inheems. We kregen een dorpswandeling en we hebben een schooltje gezien. Echt indrukwekkend. De school in Galibi is nog vrij luxe. Het is de enige school waardoor daar al het geld heen gaat. In de klas zag ik een schoolbord, tafeltjes met stoelen, lesboeken en posters op muur. Er waren zelf verschillende hoeken zoals een boekenhoek en een rekenhoek. Ik heb me laten vertellen dat ze op de school tweetalig les krijgen. Surinaams en de taal die de Inheemse hebben. Vooral tijdens rekenen wordt de les in hun eigen taal (Inheems) gegeven, omdat er een rekenachterstand is in de hele stad Paramaribo. Door de eigen taal te spreken, zal de stof beter beheerst worden.
Verder hebben we tijdens de rondleiding apen, neusberen en vogelspinnen gezien. Ik durfde ze niet op te pakken, maar heb wel een paar mooie foto's ervan gemaakt.
In de avond zijn we met de bootjes (dit keer met een zeil over ons heen) iets verderop gevaren. We gingen zeeschildpadden spotten! We moesten heel zachtjes zijn en de lampjes uit laten, want zo kon een schildpad zich goed nestelen en eieren leggen. Als je ze stoort tijdens het nestelen, zullen ze terug de zee in gaan. Eenmaal genesteld liet de gids ons zien hoe die eieren er uit zagen. De gids schepte wat zand opzij en zo kon je zien hoe de eieren (net pingpongballen) uit de schildpad floepte. Echt leuk!
Daarna heb ik mijn eerste avontuur in een hangmat beleefd. Dat was echt superleuk. Ligt nog best chill eigenlijk.
De volgende ochtend zijn we weer teruggegaan naar Paramaribo.
Vandaag zijn ook de andere meiden gekomen. Ben benieuwd hoe hun eerste indruk is!
Vanavond (donderdag) gaan we naar Havana Lounge. Stappen!
Morgen gaan we fietsen door de stad om de boel een beetje te verkennen. Want ook al hebben we de eerste trip er al op zitten, de stad kennen we nog niet! Wat de rest van de dag ons brengt weet ik nog niet, dat zien we wel. No spang, alles op het gemak!

Foto's uploaden lukt nog niet zo goed! De foto's van mn camera zijn te groot. Weet nog niet hoe ik dit kan verhelpen. Papa? Thom?

Dikke kus
en een knuffel van de gekko/salamander/ENG BEEST!

  • 25 April 2014 - 07:34

    Kyra Tummers :

    Ik dacht helemaal niet, alweer een verslag, ik dacht, Yes daar is ze weer :-) die eerste trip klinkt super leuk, wat een ervaringen al, apen, schildpadden en slapen in een hangmat en dat in één dag!! Foto's op fb zien er ook gaaf uit en wat heb je al een lekker gekleurd gezichtje, je zal wel poepie bruin zijn na drie maanden!
    Geniet ervan!!
    En snel weer een berichtje plaatsen! Xxx

  • 25 April 2014 - 12:27

    Margo:

    Even heel snel, wat gezellig, weer een verslag. Wat heb je al veel meegemaakt en gezien in zo'n korte tijd. Het gaat je geloof erg goed, ook met al dat ongedierte. Prima. Buiten leven, geweldig. Veel dieren, die je hier alleen op de tv ziet, in de natuur is toch even anders.

    Geniet ervan, groetjes Margo

  • 25 April 2014 - 14:08

    Mama:

    Dag Fietje,

    Ja het is inderdaad heel bijzonder wat je meemaakt met al die dieren. Margot heeft gelijk. En dan te weten dat je in Nederland toch wel wat angstig bent met dieren. Weet je nog dat we daarom Stamper ooit hebben aangeschaft? En dat je de paarden op de manage nooit durfde aan te kijken?

    Ik vond het erg gezellig om te "appen" vannacht, alleen jammer van het tijdsverschil....., maar ik geniet heel erg van je verslagen, dus dan wil ik reageren.
    En je hebt ook al zoveel bezoekers van je weblog........heb je dat gezien? Al 717 keer.

    Dag lieverd, geniet van al het moois dat Suriname te bieden heeft.

  • 25 April 2014 - 18:09

    Francien:

    Hoi nichtje,
    Wat "alweer een verslag"? Hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, ben een beetje jaloers: Suriname staat ook nog op mijn wensen lijstje. Wat niet wegneemt dat ik jou alleen maar mooie en leuke ervaringen gun. Laat die verhalen maar komen, hartstikke leuk.

    Tot het volgende verslag, XXX

  • 25 April 2014 - 21:16

    Sonja:

    Ik dacht ook niet..alweer, maar meer van yeeeeh we hebben bericht van Anne- Sophie!!! :-)
    Op deze manier laat je ons zo meegenieten, vooral doorgaan. Dikke knuf van ons allemaal en geniet er maar heel erg van!

  • 26 April 2014 - 00:46

    Papa:

    Hallo Fietje,

    Mooi verhaal! Je kan goed zien dat je er veel plezier in hebt om je verhalen te delen. Ga zo door. Je kan ook nog reisverslaggeefster worden. Een soort "Floortje Dessing", maar dan natuurlijk knapper. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Kus, Papa

  • 26 April 2014 - 00:46

    Papa:

    Hallo Fietje,

    Mooi verhaal! Je kan goed zien dat je er veel plezier in hebt om je verhalen te delen. Ga zo door. Je kan ook nog reisverslaggeefster worden. Een soort "Floortje Dessing", maar dan natuurlijk knapper. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Kus, Papa

  • 30 April 2014 - 20:22

    Jojan:

    Ha nicht(je),

    Wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen! Jij en de pen kunnen het goed vinden:-), tot ons groot plezier als lezers! Ik snap de vergelijkenis met Floortje Dessing; deel ook de mening dat je (onder andere) veel knapper bent natuurlijk. Geweldig leuk, je avonturen, je kennismaking met Suriname en dan nu ook dat de andere dames er ook zijn. Ik lees geweldige mooie onvergetelijke dingen, zoals dat je verblijf je goed bevalt, er gewoon een ZUS&ZO is in Suriname, je genoeg 'verkoeling' krijgt in het hete klimaat in de boot op weg naar Galibi ;-), je inheemse bevolking leert kennen, je kennis opdoet van de scholen in Suriname, je schilpadden hebt gezien en die aanzienlijk minder eng zijn dan vogelspinnen ;-), je gezellig gaat stappen en vooral dat overduidelijk blijkt dat je het ultiem naar je zin hebt! Wat heerlijk om te lezen! Ik kijk uit naar je volgende verhaal en volgende avonturen :).

    Kus & Knuffel,
    Jojan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Stage lopen op een basisschool in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2014

Back home

24 Juni 2014

Counting down the days

16 Juni 2014

Primeurs ten top!

13 Juni 2014

Naar de kapper

10 Juni 2014

Vivir la vida
Anne-Sophie

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 10770

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 15 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: