Kaaimannen, dolfijnen, plantages en nog meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu Kaaimannen, dolfijnen, plantages en nog meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu

Kaaimannen, dolfijnen, plantages en nog meer!

Door: Anne-Sophie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Sophie

28 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Wat een dag, wat een dag. Ik heb vandaag ontzettend veel mooie dingen gezien.
Ik ben op dagtrip geweest. Met een boot zijn we gevaren naar fort nieuw Amsterdam.
Hierin staan kanonnen en monumenten waaronder kruithuizen en plantagewoningen. Fort nieuw Amsterdam is gebouwd op een strategische plek waar de Suriname- en Commewijnerivier samenvloeien. De achterliggende plantages werden op die manier beschermd tegen de invallen van onder andere de Engelsen en Fransen.

Ik heb een van de grootste plantages (5000 ha) bezocht, Lust en Rust. Deze plantage is een van de weinige die op een eerlijke manier is ontstaan en waar de mensen goed behandeld werden.

Toen werd onze reis voortgezet op het water. Er waren dolfijnen gezien en dat wilden wij natuurlijk ook! Ik heb wel 600 foto’s gemaakt, waarvan er misschien 2 gelukt zijn. Maar ik heb ze wel vastgelegd! Dolfijnen zijn echt prachtige dieren! Thom die fluit komt echt goed van pas! Hij is er ook voor bedoeld om dolfijnen te lokken! Ze kwamen namelijk op het gefluit af.

Toen het donker werd zijn we overgestapt op korjaalbootjes. Dat zijn eigenlijk een soort kano’s. Met een korjaal kun je goed door moeras varen. Want in het moeras zouden we kaaimannen spotten! Ik had vanmorgen een grote mond, ‘ik wil er perse één vasthouden!’.
Ja ahum…. Toen ik eenmaal dat beest voor me zag, dacht ik alleen maar ‘hoe kom ik hier zo snel mogelijk weg?’ Gelukkig waren daar de andere meiden die me uiteindelijk zover hebben gekregen om er een vast te houden. Ik herhaal: VAST TE HOUDEN !!
Ik ben met een kleintje begonnen, en ik eindigde groot! Thom, papa, mama, Merel, hadden jullie dat ooit gedacht?
Ik stond te shaken op mijn benen, but I did it!

Ik heb een leuke dag gehad. Ben heel moe van alle indrukken.
Tot de volgende keer!

PS: ik heb hele mooie foto’s. Ik wil ze graag met jullie delen, maar de bestanden krijg ik niet kleiner. Ik zet ze op mijn Facebook!

Liefs, Fietje

  • 28 April 2014 - 05:51

    Diana:

    Hey hey,

    Wat een dag!
    Dat kun je wel zeggen.
    Klinkt heerlijk.

    Geniet er maar lekker van.

    Xx Diana Suijkerbuijk.

  • 28 April 2014 - 07:28

    Mama:

    Hoi lieverd,

    Wahw! Wat vertel je me nou! Wat een avontuur en dat je dat durft?! Dat had ik inderdaad echt helemaal nooit gedacht. Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's maar heb al met Merel afgesproken dat we die met haar gaan bekijken, zij heeft immers Facebook. Dat gaat helemaal goed komen.
    Je bent wel grenzen aan het verleggen.......zowel letterlijk als figuurlijk, ik ben helemaal trots op je! Ik ben meteen op internet gaan kijken hoe kaaimannen eruit zien, brrr.........ik had dat nooit gedurfd. Hoe komt dat nu zo, dat je dit gedaan hebt?
    En is de kaaiman glibberig en nat? En koud?

    En wij maar lachen met dat fluitje van je......hij komt gewoon super goed van pas. Iedereen die ooit in zijn leven dolfijnen heeft gezien, zegt dat het zo'n bijzondere dieren zijn. En nu heb je ze vastgelegd op foto! Spannend, dat is nog eens wat anders dan het Dolfinarium in Harderwijk.

    Vandaag ben al een week weg........dat is snel gegaan. We tellen af totdat we je weer kunnen halen, daar kijk ik wel naar uit. Maar eerst dik genieten van al dat bijzondere dat je tegenkomt.
    Het is hier nu 7.26 uur en jij ligt lekker in je bedje te slapen en te dromen van kaaimannen en dolfijnen. Welterusten!

    Liefs van mama, dikke kus xxx

  • 28 April 2014 - 07:35

    Merel :

    O M G fiet, wat doe je allemaal? ben je gek geworden ?
    wel super allemaal lieverd

    geniet ervan! kus van je zus

  • 28 April 2014 - 08:03

    Danique:

    Wow Fiet!!!

    Je bent pas een week weg en nu al zoveel mooie verhalen en foto's!!!
    Ben heel benieuwd naar wat nog komen gaat.

    Heel veel plezier en geniet er maar van!!!

    Xxxxxx Danique

  • 28 April 2014 - 10:43

    Margo:

    Wahw, wat een verhalen. Geweldig. Dat je dit allemaal mee mag maken en dat allemaal zomaar durft, weg je angst voor dieren????? Ik denk dat het ook te maken heeft met de omgeving, de natuur enz. Hoe dan ook: gewoon geweldig. Ik kan me voorstellen dat je door al die indrukken heel moe bent. Door alles wat je meemaakt, valt het geloof ik ook met de heimwee mee. Geniet er maar van.

    Ik vind het leuk om zo te horen, waar je zit en wat je meemaakt, je weet Suriname is nog een van mijn wensen. Ik zit niet op facebook, dus kan de foto's nog niet zien. Geen enkel probleem, zie ze wel als je weer thuis bent.

    Groetjes Margo

  • 28 April 2014 - 13:06

    Dominique Tychon:

    Anne Sophie,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Wat heb je al veel bijzondere dingen gedaan sinds je in Suriname bent! Wat een prachtkans stage in Suriname! Geniet volop! Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes Dominique (Bs Scharn, lkt groep 4)

  • 28 April 2014 - 18:04

    Susanne:

    Geweldig.. weet ook niet of ik dat allemaal zou durven.. klinkt wel super gaaf!

    Genieten..
    Groetjes liefs Suus

  • 28 April 2014 - 20:52

    Lein:

    O.M.G....hoe stoer!! Wat een geweldige gave dingen heb jij al gedaan. Ik geloof dat genieten en ervaren understatements aan het worden zijn.

    Dikke knuffel vanuit donker DB van je nichtje. XXX

  • 30 April 2014 - 14:51

    Luna Coenen:

    Lieve juffrouw Anne-Sophie,

    Ik mis je heel erg maar hoop dat je veel plezier hebt in Suriname,

    Heel veel liefs Luna coenen.

  • 30 April 2014 - 20:27

    Jojan:

    Stoere chick !! Held!! Ik ben heel eerlijk, weet niet zeker of ik de moed zou kunnen verzamelen... Onwijs bijzonder en vooral superstoer; kaaimannen vasthouden!

    Geniet ervan!! Zo lezen doe je dat volop :-)!

    Kus,
    Jojan

  • 01 Mei 2014 - 04:15

    Anne-Sophie:

    Hoi Luna!

    Wat leuk, een berichtje van jou.
    Ik heb het heel erg naar mijn zin in Suriname.
    Maandag ga ik voor het eerst naar school.
    Gelukkig kun je me volgen via deze site! Dan hoef je me niet zo te missen :)

    Groetjes

  • 01 Mei 2014 - 04:16

    Anne-Sophie:

    Ik vind het trouwens te gek dat er steeds zoveel reacties komen!
    Dat maakt de afstand op een of andere manier toch iets kleiner.

    Deze week is wat rustiger, 3 meiden van mijn huis zijn op trip naar de Raleighvallen. Die wil ik graag met Thom gaan doen. Dus Kim en ik doen het lekker rustig aan! No spang zouden ze hier dan zeggen.

    Groetjes!!

  • 02 Mei 2014 - 11:02

    Margo:

    Hallo Anne-Sophie,
    Ik hoorde van Tom, dat je maandag begint met je stage. Ja, er moet ook gewerkt en geleerd worden. Ik wens je heel veel succes. Hoop dat er ook nog tijd overblijft om te relaxen.
    Hier gaat het allemaal zijn gangetje, Poes brengt me regelmatig een bezoek. Als de deur openstaat is hij binnen. Heel gezellig.
    Geniet ervan, de tijd is zo om.
    Groetjes Margo

  • 04 Mei 2014 - 15:05

    Francien:

    Hoi, zie dat morgen je stage begint: wens je hartstikke veel succes en ben benieuwd naar de verhalen over de kindjes die je les geeft.
    lieve groetjes, Francien X

  • 04 Mei 2014 - 18:16

    Henk En Liane:

    Hoi Lieve Anne-Sophie,

    geweldig wat een belevenissen, super, en dat blijven allemaal mooie ervaringen, gaaf hoor.
    wat veel indrukken doe je toch op, en dan moet de stage nog beginnen. . . .
    want daarvoor ging je toch naar Suriname?
    Geniet, kijk en beleef alles met veel plezier en gezelligheid.

    Lieve groetjes Henk en Liane

  • 04 Mei 2014 - 21:12

    Anne-Sophie Brand:

    Dankjewel allemaal voor de leuke berichten! Doet een mens goed om te weten dat er aan je gedacht wordt! Lief van jullie allemaal!

    Dikke knuffel

  • 27 Mei 2014 - 19:42

    Margo:

    Hallo Anne-Sophie,
    Wat een belevenis, ervaring enz. Helemaal de rimboe in en zo kort bij de locals. Ja, zoals al eerder gezegd, zo zie en maak je het meeste mee. Wat een geluk, om samen met iemand zo'n reis te mogen maken. Iemand van het eigen land, kan je het meeste laten zien en vertellen. Daar komt nog bij, dat je het mooi vindt en ervan geniet. Ik ben blij voor je, dat je je " angst " voor alles wat vliegt, springt enz. aan de kant kunt zetten, heel knap. Je dromen zouden zomaar te maken kunnen hebben met de verwerking van alles wat je meemaakt. Het is ook niet niks, geweldig: Grote en kleine dieren, grote en kleine mensen, grote en kleine bomen, rivieren etc.
    Ik vind het heel jammer, dat ik zolang op de foto's moet wachten.
    Anne- Sophie, geniet van alles, ook van de stage, want ook dat lijkt me een super ervaring. nog heel veel plezier en werkervaring.
    Groetjes Margo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Stage lopen op een basisschool in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2014

Back home

24 Juni 2014

Counting down the days

16 Juni 2014

Primeurs ten top!

13 Juni 2014

Naar de kapper

10 Juni 2014

Vivir la vida
Anne-Sophie

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 10758

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 15 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: