Apiapaati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu Apiapaati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu

Apiapaati

Door: Anne-Sophie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Sophie

27 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag 1
Vrijdagochtend, de wekker om 5.00 uur. Backpack stond klaar voor vertrek.
Mijn 4 daagse trip naar Apiapaati kon beginnen! Een fijne reis in de bus. Raampje open en genieten van het uitzicht. Na bijna 4 uurtjes aangekomen bij de overstapplaats waar we met bootjes verder zouden gaan. Een tocht van 4,5 uur … in een klein korjaal … op een houten plank … een motor die onderweg sneuvelde … maar wel met onwijs mooi uitzicht, gierende spanning door je lijf als je langs de stroomversnelling en rotsen moest varen, waarbij we ook de lokale bevolking hebben gezien. Vrouwen die hun kookgerei en kledij op hun hoofd droegen in een grote mand om het te gaan wassen. Blote kinderen die spelen in het water. Een heel groot contrast met de stad Paramaribo. Aangekomen op het eiland Apiapaati keek ik mijn ogen uit. Wat was het prachtig! De vader van de gids is de eigenaar van het kleine eilandje. Zijn gezin waren de enige bewoners. De lodges waar wij in sliepen waren voor de gasten. Ik ben het eiland rond gaan verkennen en probeerde te kletsen met de familie. Ze hadden een kleine baby van 7 maanden oud. Super schattig kindje dat het maar al te leuk vond om opgepakt te worden en de volle aandacht te krijgen. Helaas spraken ze alleen maar Sacramaans, niet te verstaan dus. In de avond hebben we culinair gegeten, een typisch Surinaams gerecht ook. Op het menu stond friet met een hamburger! Stiekem vond ik het best lekker. Aangezien we een lange reisdag en veel indrukken hebben gehad, zijn we op tijd gaan slapen. Eerst goed insmeren met Deet tegen alle muggen, bed controleren of het insectvrij was en na een tweede keer inspecteren en je oren afsluiten van alle oergeluiden (je overleeft ten slotte toch in de jungle) tevreden in slaap vallen.

Dag 2
Na een redelijk onrustige nacht, na wat enge dromen (zou het van de Malariatabletten zijn?) ben ik opgestaan en heb ik een lekker ontbijtje gehad. Bepakt en bezakt, met genoeg waterflessen bij ons gingen we op pad om eerst een marrondorpje te bezoeken. Het was zo bizar om dit te zien. Ik had me van te voren niks voorgesteld hoe zo’n dorpje eruit zag, maar ik waande me meer in Afrika. Ik wist niet dat Suriname ook deze manier van leven kenden. De huisjes bestonden uit houten planken met een rieten dak. De kinderen liepen of naakt, of in een versleten t-shirt. Ze speelden met elkaar of met natuurlijke voorwerpen. De vrouwen liepen met grote manden op hun hoofd. Ik heb geprobeerd of het me zou lukken, maar alleen de wikkeldoek die er onder komt te liggen benauwde me al. Het is me dus ook niet gelukt. De inwoners lijken allemaal gelukkig te zijn, ze weten immers niet beter. En toen kon onze beklimming van de Ananasberg. (ja echt waar, er groeien op te top ananassen) Eerst een uur door de jungle banjeren en daarna de Ananasberg trotseren. Het was een korte, maar flinke beklimming. Het uitzicht daarentegen is adembenemend. Je kijkt uit over het prachtige regenwoud van Suriname. In de middag zijn we naar watervallen geweest. We hebben heerlijk zitten baden, onze haren gewassen in de rivier en een poging gewaagd om op een band achter een boot te hangen. Genieten! Maar toen sloeg het weer om. En de regen stortte met bakken naar beneden. Kletsnat waren we. Met de weinige kleding die we bij ons hadden hebben we ons droog kunnen houden. ’s Avonds lekker cassavesoep gegeten en kaaimannen gespot. Ik had ze al eens eerder gezien, maar deze waren een stuk groter! Eenmaal terug op het eilandje kregen een live show circus te zien. Onze gids was werkelijk van alle markten thuis, want naast gidsen en koken kon hij ook koorddansen en jongleren met vuur. Kortom, deze dag was met een voldaan gevoel ten einde gekomen.

Dag 3
Deze dag begon wederom met een heerlijk ontbijt. We zijn eerst vertrokken naar een ander marrondorp. Het voelde alsof het een doodsgewoon dorp was, terwijl ik me nu pas eigenlijk besef wat voor indrukwekkende beelden ik gezien heb. Het is ongelooflijk hoe snel je gewend raakt aan bepaalde beelden. Ik heb in het dorp zelf rijst mogen malen. Ik zal je zeggen, enorm zwaar! En dan te bedenken dat vrouwen op leeftijd dit klusje zonder klagen klaar krijgen. Na een rondleiding was het tijd om te raften. Wow wat een kick! Ik heb zelfs van de rotsen gesprongen en met de waterstroming werd ik meegezogen.. Klinkt eng, maar was een super ervaring die ik heb meegemaakt. Ik heb angsten overwonnen! Foto’s zeggen genoeg, dus ik verwijs je daarom naar mijn Facebookpagina.
’s Avonds hebben we lekker gebarbecued en gedanst aan het kampvuur. De volgende ochtend vertrokken we weer richting de stad met een hoop nieuwe belevenissen rijker!

Ik vond deze trip ontzettend geslaagd. Ik heb spinnen gezien, slangen tegengekomen, kaaimannen gespot, marrondorpjes bezocht, van rotsen gesprongen, geraft…. Kortom een trip om nooit meer te vergeten!

  • 27 Mei 2014 - 06:23

    Mama:

    Dag lieverd, ik kan alleen maar zeggen : " Wow!

  • 27 Mei 2014 - 07:28

    Kyra :

    Hee Fietje,
    Dat klinkt echt onwijs gaaf!! Wat een geweldig avontuur en mooie indrukken heb je opgedaan!
    Een ervaring die je de rest van je leven niet meer zult vergeten :-)
    Lekker nagenieten van dit super weekend en succes met stage deze week!
    Dikke kus x

  • 27 Mei 2014 - 18:26

    Laura:

    Wat leuk Anne-Sophie! Dat is een weekend in een stroomversnelling, als ik het zo lees. Van het een naar het ander. Waarschijnlijk voelde aan het einde van je weekend, dag 1 van de trip al ver weg, als het ware lang geleden. Omdat er zoveel is gebeurd en je zoveel indrukken hebt opgedaan, verlies je dan het gevoel voor tijd een beetje. Dan kan 'vorige week' ineens veel langer geleden lijken!

    Ga lekker verder en geniet ervan!
    Laura.

  • 27 Mei 2014 - 20:52

    Sonja:

    Hoi Anne-Sophie.


    is er daar nog een stageplekje voor een 50 jarige?! Ik vind het allemaal zo geweldig!
    Ik leef helemaal met je mee
    Dikke kus X
    Sonja

  • 28 Mei 2014 - 08:34

    Liane En Henk:

    Geweldig! Wat goed dat je ook alles probeert. Dat is nou precies waarom zo'n reis interessant is: alles zoveel mogelijk zelf ervaren. Beetje jaloers.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Stage lopen op een basisschool in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2014

Back home

24 Juni 2014

Counting down the days

16 Juni 2014

Primeurs ten top!

13 Juni 2014

Naar de kapper

10 Juni 2014

Vivir la vida
Anne-Sophie

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 10748

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 15 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: